Kan je de uitkering van een lijfrente ook uitstellen dit i v m met plannen om de aow leeftijd te verhogen?

bv hij begint nu op 60 jaar maar door de verhoging van de aow leeftijd kan het belastingtechnisch beter zijn om pas op je 67 jaar te laten uitkeren

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Fiscaal is het geen probleem, mits een oude lijfrente-overeenkomst omgezet wordt in een nieuwe kwalificerende lijfrente-overeenkomst.
De wet op de inkomstenbelasting laat de ingangsdatum vrij, maar de lijfrente dient in te gaan uiterlijk in het jaar waarin de belastingplichtige de leeftijd van 70 jaar bereikt.

NB. Verzekeraars behandelen het uitstellen van een lijfrente vaak als het aangaan van een nieuwe polis. Dit met alle kosten van dien. Dit nadeel kan zwaarder wegen dan het fiscale voordeel van uitstellen van de ingang van de uitkeringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja dat kan kijk maar eens bij onderstaande link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat kan maar als je nu 60 zou worden kom je in de overgang regeling terecht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja je kunt de lijfrente uitstellen,dit wordt vaak ook aangeboden door de verzekeraar.Het levert normaal gesproken een hogere uitkering op,maar in verband met de crisis,zou ik even alles goed checken.